Skapa gemenskap i laget

januari 19th, 2017

Soccer game moment with goalkeeper

Som bekant är fotboll den mest populära sporten i Sverige, framför allt bland unga, både att se på och att själv spela. Många börjar spela fotboll redan tidigt under lågstadiet och fortsätter därefter fram till studenten eller även längre. Detta innebär också att man hittar många av sina vänner och umgängen i laget. Kanske till och med vänner för livet.

Flera unga provar på de flesta sporterna för att se vilken som passar just dem bäst. Tillslut fastnar man för en aktivitet och så har man det som fritidsintresse och hobby under grundskolan. En del unga som är utsatta på olika sätt har även funnit en stor styrka i sporten. Om ett barn blir mobbad och retad i skolan och dessutom har svårigheter att skaffa vänner finner de ofta mycket kraft i att exempelvis spela fotboll. Dels får man då distans till den övriga vardagen som kan kännas jobbig, men man kan även skaffa sig vänner i laget. Laget blir en trygg punkt för dessa barn och ungdomar och kan alltså komma att betyda otroligt mycket för dem.

Det finns flera bra sätt att skapa en trygg, familjär och härlig stämning och atmosfär i sitt lag. Dels kan man i startskedet vara tydlig med vad som förväntas av spelarna, både på och av planen, och dels kan man även hålla igång med aktiviteter utanför sporten. Exempelvis kan man regelbundet hyra en lokal eller liknande för att ha ett ställe som laget kan träffas på och göra annat också. Inred då lokalen på ett sätt som ungdomarna själva uppskattar och känner sig trygga i. Om det är ett fotbollslag som brinner för ett specifikt annat lag kan man inreda med en fototapet på just detta lag eller en viss spelare. Behöver man då en målare Stockholm för att få hjälp med detta kan man kontakta Vi Målar.

Detta kan bidra till en god och skön stämning inom laget som betyder mycket för barn och ungdomar i det skedet av livet, vare sig de är barn som mår dåligt eller inte. Dessutom innebär detta att spelarna även kan prestera betydligt bättre på planen.