Jarla-if-fk

En sajt om fotbollsklubbar och deras betydelse för sporten

Zlatan som ung

november 27th, 2015

Swedish Ibrahimovic during Hungary vs. Sweden FIFA World Cup 2010 group stage match at Puskas Ferenc Stadium on 5th September 2009, in Budapest, Hungary

Zlatan är en av våra allra största fotbollsspelare, både sett till Sverige och till världen. Han har spelat för många olika klubbar runtom i världen och sparkat boll på nästan alla kontinenter, men allting började i lilla Rosengård i Malmö. I den självbiografiska boken ”Jag är Zlatan” kan den intresserade läsa om alla detaljer kring hur en av världens främsta fotbollsspelare tog sina första steg på fotbollsplanen. I boken har han bland annat berättat om hur barndomen var präglad av brist på mat och pengar. Idag bor Zlatan främst i Milano med sin fru Helena och deras två barn.

Våga och vinn

Zlatan har själv beskrivit hur man måste våga satsa för att nå sin dröm. Han har länge varit känd för sin kaxiga stil vilket han enligt berättelserna haft med sig redan från barndomen. Han har en direkthet och en ärlighet som ibland har gjort att han har hamnat i blåsväder, men i och med att han alltid har levererat fantastiska mål under matcher har han kunnat bära upp sin uppriktiga, något kaxiga, attityd. Zlatan hade mycket press på sig under sin barndom med familjens fattigdom och det tuffa klimatet i Rosengård. I intervjuer har han berättat om tomma kylskåp och en splittrad familj som gjorde att han tog sin tillflykt till fotbollsplanen. 1200px-Malmö_-_Rosengård_stadsdelsförvaltning_-_medborgarkontor_Wachtmeisters_vägEn stark känsla av otrygghet var vardag för den unge Zlatan, men han hade en dröm. Har du också en dröm? Vare sig det handlar om att bli fotbollsproffs eller sälja tygpåse med ditt egna tryck kan du lyckas om du vågar försöka.

Zlatans stora matcher

Zlatan har spelat i många olika klubbar. Han började i Malmö FF under slutet av 90-talet där han gjorde flera mål och blev uppmärksammad för sin explosiva kraft på plan. Under årens lopp har han spelat för Ajax, Juventus, Inter, FC Barcelona, AC Milan och under lång tid spelade han för Paris Saint-Germain, även kallat PSG. Han har gjort bra ifrån sig redan från start och lyckats få lag att vinna, både genom de egna målen och hur han har lett fram lagen till seger med sin återkommande roll som lagkapten. Zlatan spelade sin sista match för PSG i maj 2016 där han lyckades slå målrekord. Ända sedan Zlatan var barn i Rosengård har han alltid strävat efter att slå rekord och göra spektakulära mål, vilket han bär med sig än idag. Ärligheten är fortfarande stark hos denna världstjärna – Zlatan vågar berätta om hur saker faktiskt är, både när det gäller barndomen och sporten.