Zlatan om pressen på barnen inom fotbollen

november 22nd, 2016

Zlatan Ibrahimovic gav under en intervju med SVT en kritisk syn på elittänkande i alltför unga åldrar. Barnen pressas för mycket, menar han. Det är bättre att låta dem ha en mer lekfull inställning till spelet, men att samtidigt betona vikten av flit och hård träning. För tydligt fokus på att toppa laget, eller i övrigt fokusera för mycket på att vinna, kan bli fel. Deras hjärnor är inte fullt utvecklade än, menar han. Lek är viktigare än allvar i de yngre åldrarna. Inte minst föräldrar måste ta sitt ansvar för att betona rätt saker.

Hungary vs. SwedenEn produkt av lek och allvar

När en tidningsrubrik lyder: Zlatan Barnen pressas för mycket, så vet man att det kommer att bli debatt. Allting Zlatan uttalar sig om har en tendens att få några varv i media. Här har han dock valt att uttala sig om en väldigt viktig fråga. Även om han inte är en barnpsykolog, så får han anses ha stor auktoritet i ämnet. Hela Zlatans karriär bygger på något sätt på en balans mellan lek och allvar. När han först gjorde entré på den stora scenen var han mer en underhållare än en vinnare. Åren på elitnivå har sedan gjort honom mer pragmatiskt lagd.

Lärde sig vinna i italien

Även om han vann en ligatitel i Holland med Ajax, så var det först i Italien han blev en vinnare. Åren i Juventus började skiftet från en spelare som hellre hela tiden fokuserade på att göra det lekfulla och oväntade, till en mer funktionell fotbollsspelare. Faktum är att tränaren Fabio Capello inte tyckte ens tyckte att han kunde skjuta ordentligt, och satte honom i specialträning. Lekfullheten frustrerade ofta både hans tränare, fans, och medspelare. Med tiden har den dock blivit ett väldigt effektivt vapen på fotbollsplanen, och förvandlat Zlatan till inte bara en av världens bästa, utan också mest underhållande spelare.