Vilken är Sveriges största fotbollsförening?

december 5th, 2014

Vilken är Sveriges största fotbollsförening 2

Att svara på frågan vilken av Sveriges fotbollsklubbar som är störst är inte helt lätt. Det beror nämligen på vilken av en rad olika faktorer man använder för att mäta klubbarnas storlek. Ofta menar man till exempel inte storhet i fysisk form, utan storhet vad gäller klubbens prestationer. Om man till exempel anser att den klubb är störst som har presterat bäst under lång tid, är Malmö FF den största klubben i Sverige. Detta eftersom Malmö FF för närvarande toppar maratontabellen över Fotbollsallsvenskan, en tabell där Svenska Fotbollsförbundet sammanställer samtliga färdigspelade säsonger i herrallsvenskan. Väljer man att istället mäta en klubbs prestationer i hur många SM-guld den har vunnit, är IFK Göteborg den största fotbollsklubben i landet, med 18 SM-guld.sb10066898ab-001

En annan faktor som kan användas för att mäta vilken klubb som är störst är hur mycket publik de drar. Här ligger av naturliga skäl Stockholmsklubbarna AIK, Djurgårdens IF och Hammarby IF bra till, eftersom de har tillgång till stora arenor som rymmer mycket publik och många supportrar i staden med flest invånare i hela Sverige. Även lag som tidigare nämnda IFK Göteborg och Malmö FF har dock många besökare på sina matcher.

En faktor som är lätt att mäta och som ger ett entydigt svar är antalet medlemmar i klubbens förening. Det här är också en viktig faktor att jämföra i Sverige, eftersom medlemmarna har stor betydelse för föreningen. Det beror på att det i Sverige finns en lag som säger att minst 51 procent av föreningarna måste ägas av dess medlemmar. Medlemmarna har således stor makt och möjlighet att utse styrelse och ordförande i föreningen på årsstämman, som är föreningarnas högsta beslutande organ. Den förening som har flest medlemmar i Sverige är Djurgårdens IF, och använder man medlemsantal som mätsticka är Djurgården således Sveriges största fotbollsklubb. År 2013 hade klubben 11 927 medlemmar, medan AIK, som har näst flest medlemmar, hade 11 200 medlemmar. IF Brommapojkarna kommer på en tredje plats, vilket kan förklaras av att de har en mycket omfattande ungdomsverksamhet.

Oftast ser man dock inte isolerat på endast en av dessa faktorer, utan försöker sammanställa en helhet av dem. Det är därför som frågan vilken fotbollsklubb som är den största i Sverige är så svår att besvara.