Hur mycket tjänar ett fotbollsproffs?

juni 27th, 2016

Barcelonas argentinske underbarn Lionel Messi är inte bara världens bästa fotbollsspelare utan också den bäst betalde. Att fotbollsproffs tjänar ohyggligt stora summor pengar är allmänt känt men hur mycket tjänar de egentligen? Det visar sig att skillnaden mellan vissa av världens främsta spelares lönecheckar är påtaglig och i vissa fall kanske rent av omotiverad. Hur som helst är det relativt få av alla som försöker som lyckas ta sig igenom nålsögat och kunna försörja sig på fotbollen. Men de som gör det kan bli ekonomiskt oberoende för resten av livet.

Den bäst betalde

I egenskap av världens bästa fotbollsspelare har vi vant oss vid att Messi är ständigt aktuell på såväl klubblagsnivå som på internationell nivå.

Han går från klarhet till klarhet och verkar överträffa sig själv från säsong till säsong. 2012 lyckades han skriva in sig i Guinness Rekordbok som den spelare som gjort flest officiella mål under ett kalenderår, då han hade otroliga 91(!) fullträffar. Under sin fantastiska karriär har han slagit många olika rekord och fått en mängd prestigefyllda utmärkelser. Han anses vara världens bästa fotbollsspelare och därför är det inte särskilt konstigt att han också är den bäst betalde fotbollsspelaren i världen. Messis årslön ligger på smått otroliga 606 miljoner kronor, vilket gör honom till den överlägset bäst betalde spelaren. Andra spelare på topp 5-listan är: Cristiano Ronaldo (503 miljoner), Neymar (340 miljoner), Thiago Silva (256 miljoner) och Robin van Persie (239 miljoner). De tre bäst betalda spelarna spelar i spanska ligan varav två tillhör FC Barcelona.

Zlatan bland topp 10

Kanske var det Zlatans klackmål mot Italien i EM 2004

Budapest, Hungary - September 2, 2011: Swedish Zlatan Ibrahimovic (10) and Daniel Majstorovic (M), Hungarian Adam Pinter (L) during Hungary vs. Sweden (2:1) UEFA Euro 2012 qualifying game at Puskas Stadium on September 2, 2011 in Budapest,

som gjorde att de sydeuropeiska klubbarna fick upp ögonen för honom men mer troligt är att det var hans målskörd som gav honom feta kontrakt. Zlatan tar sig oavsett in på topp 10-listan över världens bäst betalda fotbollsspelare, där han med en årslön på 200 miljoner kronor innehar åttondeplatsen på listan. Sexa är Gareth Bale (222 miljoner), sjua Wayne Rooney (210 miljoner), åtta alltså Zlatan Ibrahimovic (200 miljoner), nia Sergio Agüero (198 miljoner) och tia Robert Lewandowski (188 miljoner). Skillnaden mellan de tio bäst betalda spelarna är till synes stor men allihop ligger ändå ljusår före Allsvenskans bäst betalda spelare – Malmö FF:s Oscar Lewicki som tjänar 2,863 miljoner kronor. Det är med andra ord inte konstigt att de bästa svenska fotbollsspelarna, som till exempel Zlatan, flyttar utomlands för att tjäna storkovan. De största pengarna finns nämligen i Spanien, Frankrike, England och Tyskland.