Historiska fotbollsklubbar

maj 20th, 2015

Historiska fotbollsklubbar 1

Fotbollen kom först till Sverige via Göteborg. Det hade sin naturliga förklaring, eftersom sporten har sitt ursprung i Storbritannien, och den kom därifrån till Göteborg med skotska arbetare. Det handlade helt enkelt om geografiskt läge.

I Göteborg bildades också Sveriges två första fotbollsklubbar, IS Lyckans Soldater från 1883 och Örgryte IS från 1887. Lyckans Soldater bildades av huvudsakligen elever vid Göteborgs realgymnasium. En av dem, Carl Blidberg, hade en familj som ägde ett landeri vid namn Lyckan, och det var från detta som klubben fick sitt namn. Förutom fotboll ingick även andra sporter i klubbens aktiviteter, till exempel bandy, skridsko, friidrott och curling. Lyckans Soldater var både ett självständigt idrottssällskap och en del av idrottsavdelningen i Göteborgs Idrottsförbund.Historiska fotbollsklubbar 2

Örgryte IS skiljer sig från Lyckans Soldater såtillvida att det fortfarande är ett aktivt idrottssällskap med ett aktivt fotbollslag. Örgryte IS bildades på ett mycket medvetet sätt, då en grupp ungdomar samlades för att ha ett möte just för att bilda ett skridskosällskap. Mötet var över på en timme, och under denna timme hade man också valt namn åt sällskapet. Sällskapet utvecklades snabbt och fick många nya medlemmar, och vid sekelskiftet hade sällskapet växt så mycket att man bildade utskott för de olika aktiviteterna som anordnades inom sällskapet. Dessa var friidrott, gymnastik, vinteridrott, målskjutning, tennis, vattenidrott och så klart fotboll.

Båda klubbarna är ihågkomna för att ha varit de lag som spelade den första fotbollsmatchen i svensk historia, det vill säga den första matchen med moderna regler mellan två svenska lag. Den ägde rum på Heden i Göteborg den 22 maj 1892, i samband med Gymnastik- och Idrottsfesten. Matchen varade i två perioder á 30 minuter vardera, och Örgryte IS vann med 1-0. Kanske var det inte heller så förvånande, med tanke på att större delen av laget, närmare bestämt sex spelare av elva, bestod av skottar, och laget dessutom hade två skotska tränare. En liten kuriosa är att samtliga skottar i Örgrytes lag arbetade på Göteborgs gardinfabrik.

Även om Lyckans Soldater IS inte längre existerar som idrottssällskap, bildade man 1923, vid 40-årsjubileet, en kamratförening. Föreningen har idag 114 ”soldater”, och delar varje år ut ett stipendium till en idrottsledare som förtjänar det.